Thursday, June 19, 2014

(Tips) Kuruskan badan

  • Jangan cuba elakkan nasi untuk kurus kerana ia tidak akan bertahan lama. Nasi merupakan makanan yang paling baik yang mengandungi karbohidrat..Anda boleh makan nasi seperti biasa cuma kurangkan pengambilan nasi dari kebiasaan..Cukup sekadar 1  senduk dua kali sehari dan lebihkan sayuran.
  • Breakfast jangan sekali ditinggalkan kerana ia penting dalam mengekalkan metabolisma badan mengurangkan rasa lapar ketika waktu lunch .Skipping meal bukan 1 kaedah baik dlm menurunkan berat badan kerana apabila perut kosong dan tiada makanan untuk di hadam, metabolisma badan akan menjadi rendah dan sekaligus menyebabkan proses penurunan berat badan gagal. Seeloknya anda makan 5 kali sehari.
  • Pada waktu snack ambil buah buahan yang mengandungi serat.
  • Sebelum menikmati makanan big meal seperti nasi dan lauk pauk,adalah elok jika kita minum segelas air putih kerana apabila kita makan nanti,kita akan merasa cepat kenyang.
1. JANGAN BERLAPAR.
2. MINUM 8-12 GELAS AIR SEHARI.Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.
3. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS 
4. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN 
5. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL 
6. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.
7. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.
8. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren/LEMON kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yangkurang gula.
9. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.
10. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata.
11. Kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga.

No comments:

Post a Comment